Najgłośniejszym programem referencyjnym w ostatnich latach był program firmy Dropbox. Firma oferuje przestrzeń na swoich serwerach do przechowywania plików. Użytkownik może przechowywać tam dowolne pliki: zdjęcia, filmy lub dokumenty tekstowe. Dzięki aplikacji ma on dostęp do plików z każdego miejsca na świecie. W przypadku konta darmowego, które otrzymuje każdy użytkownik po rejestracji w serwisie, jest to 2 GB wolnego miejsca. Oczywiście zapotrzebowanie przeciętnego użytkownika na przestrzeń jest większe. Dlatego firma umożliwia pozyskanie dodatkowej ilości miejsca przez wykupienie abonamentu w wysokości 10 euro miesięcznie za 1 TB danych lub 12 euro miesięcznie za nieograniczoną ilość danych.

Źródło: https://www.dropbox.com/plans?trigger=wahexp

 

Dla użytkowników, którzy nie chcą ponosić kosztów lub nie mają zapotrzebowania na tak dużą przestrzeń dyskową istnieje inne rozwiązanie. Dropbox posiada własny program referencyjny z nagrodą w postaci 500 MB dodatkowego miejsca:

„Za każdego znajomego, który utworzy konto Dropbox i zainstaluje aplikację Dropbox na swoim komputerze, przyznamy wam po 500 MB miejsca premiowego. Maksymalnie za polecanie możesz otrzymać 16 GB!”  [https://www.dropbox.com/referrals].  

Komenda poleceń jest dostępna w panelu użytkownika. Dodatkowo na potrzeby programu została stworzona specjalna podstrona. Znajdują się na niej narzędzia ułatwiające polecanie aplikacji. W przypadku Dropboxa jest to integracja z Gmailem, możliwość wysłania zaproszenia za pomocą e-maila oraz osobisty link referencyjny.

Źródło: https://www.dropbox.com/referrals

 

Jeżeli użytkownik zdecyduje się zaprosić znajomych za pomocą linku referencyjnego, wysyłając go przez komunikator lub wklejając w treść wiadomości osobę polecaną prześle jej specjalnie stworzoną do tego stronę. Osoba, która otrzymała polecenie znajdzie na niej informację o otrzymanym zaproszeniu do przetestowania usługi.

Źródło: https://www.dropbox.com/referrals/NTQyMjIyNDc0MDk?src=global9

 

W przypadku skorzystania z narzędzia Dropbox do wysyłki e-mail, wpierw użytkownik otrzyma wiadomość która w temacie posiada informację kto nas zaprasza.

[Źródło: Opracowanie własne]

W treści wiadomości ponownie podkreślony jest autor zaproszenia oraz pojawia się informacja do czego służy Dropbox i jakie korzyści wynikną z tego, że zapiszemy się za pośrednictwem tej wiadomości e-mail. Zarówno polecający jak i polecany otrzymają dodatkowe 500 MB przestrzeni na serwerach.

Rys. Treść wiadomości e-mail z zaproszeniem.

Po kliknięciu w guzik zawarty w e-mailu zostajemy przekierowani na stronę bardzo podobną do tej na jaką zostali przekierowani użytkownicy zapraszani z linków referencyjnych. Strona jednak różni się dwoma szczegółami. Pierwszy to kolejne podkreślenie od kogo otrzymaliśmy zaproszenie poprzez wstawienie imienia i nazwiska polecającego. Drugi element to automatyczne wpisanie naszego adresu e-mail w formularz rejestracyjny. Kilkukrotne podkreślenie od kogo jest zaproszenie ma przypominać użytkownikowi o relacjach z daną osobą i na swój sposób wykorzystać zaufanie do niej w procesie rejestracji w Dropbox. Wpisanie adresu e-mail to skrócenie procesu rejestracji, które przekłada się na wygodę użytkowników. Kolejnym kluczowym działaniem firmy z punktu widzenia programu referencyjnego jest pierwsza strona jaka pojawia się nowo zarejestrowanemu użytkownikowi. Zachęca ona do dalszego polecania Dropboxa by zwiększyć przestrzeń dysku.

To działanie określa się mianem pętli. Czyli procesu bez końca. Użytkownik może pominąć ten krok, ale jeżeli poleci kolejną osobę mamy do czynienia z pętlą poleceń. Tego rodzaju prosty zabieg może nam zapewnić teoretycznie nieskończony ciąg nowych użytkowników, który zaczął się od jednego polecenia.

 

Na początku swojego istnienia Dropbox korzystał z tradycyjnych form promocji. Jedną z nich jest reklama w Adwords, czyli w wynikach wyszukiwania Google. Niestety koszty pozyskania użytkowników wynosiły średnio od 233 do 388 dolarów, a cena produktu w roku 2009 wynosiła 99 dolarów. Pomimo tego firma cieszyła się uznaniem użytkowników i odnotowywała ciągły wzrost. Okazało się, że najwierniejsi użytkownicy dowiadywali się o produkcie od znajomych. Dlatego wprowadzono program referencyjny z dwustronną nagrodą, który opisaliśmy wyżej. W kwietniu 2010 podczas testów użytkownicy wysłali 2 800 000 zaproszeń. Firma w ciągu 15 miesięcy zwiększyła swoją bazę użytkowników z 100 000  do 4 000 000.  Z informacji podanych przez założyciela Dropboxa wiemy, że 35% dziennych rejestracji było wynikiem programu referencyjnego, a 20% było efektem funkcji które miały charakter wirusowy jak np. udostępniania folderów.