Jak lider rynku fotogadżetów dzięki programowi poleceń dla e-commerce pozyskał nowych klientów w najgorętszym okresie roku dla branży?
Colorland.pl jest częścią firmy Cyfrowa Foto. Oprócz serwisu Colorland.pl firma prowadzi także parę innych witryn. Cyfrowa Foto zajmuje się szeroko pojętymi fotopamiątkami. Klienci na poszczególnych serwisach mogą zamówić m.in. fotoksiążki, fotokalendarze, fotoobrazy, odbitki, a także wizytówki. Tak szeroki asortyment sprawia, że klienci samej strony Colorland.pl mogliby utworzyć miasto wielkości Gdyni – ich liczba wynosi 250 tysięcy. Tak, duży rynek jest powodem dużej konkurencji, zarówno w wynikach organicznych, jak i płatnych.
Konkurentami Colorland.pl są m.in. tak znane i cenione firmy jak fotojoker.pl i empikfoto.pl, które nie oszczędzają na reklamie i próbują dotrzeć do klienta zarówno drogą off, jak i online. Po przeprowadzonych rozmowach, jak i obserwacji statystyk, wiemy, że okres podjęcia naszej współpracy z Cyfrowa Foto przypadł na jeden z gorętszych okresów w roku dla tej branży – świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku.
Wyzwanie
Cyfrowa Foto dywersyfikuje swoje działania marketingowe i sprzedażowe, prowadząc wiele różnych serwisów z przypisaną do nich ofertą skierowaną do wyodrębnionych grup docelowych. Pochłania to zasoby osobowe i czasu. W okresie grudzień/styczeń rosły również koszty reklamy płatnej. Poszukiwano więc rozwiązania pozwalającego zyskać nowych klientów, które dałoby się wprowadzić szybko, bez wsparcia IT, i które stanowiłoby rozszerzenie działań marketingowych. Postanowiono przetestować Refericon – program poleceń dla e-commerce.
Testy – 30 dni
Przed pełnym wdrożeniem Refericon, postanowiono przetestować aplikację w listopadzie, tylko na stronie Colorland.pl. Stworzenie samej kampanii przez osobę odpowiedzialną po stronie klienta trwało kilkanaście minut, natomiast sama implementacja chwilę – wystarczyło wkleić kod JavaScript przez Google Tag Managera. W trakcie 30 dni darmowych testów aplikacja wygenerowała: 824 polecenia, które przełożyły się na kilkadziesiąt zakupów. Zebrano także 605 adresów email do newslettera. Wyniki okazały się na tyle satysfakcjonujące, że Refericon postanowiono wdrożyć na pozostałych serwisach należących do Cyfrowa Foto sp. z o.o
Efekty
W ciągu około półtora miesiąca, od grudnia do połowy stycznia, dzięki naszemu programowi poleceń dla e-commerce Cyfrowa Foto pozwoliła polecić wszystkie swoje serwisy blisko 7 tysięcy razy, docierając w ten sposób do nowych klientów. Dodatkowo pozyskaliśmy ponad 1300 adresów email, z których 54% stanowiły adresy wcześniej niebędące w bazie newsletterowej firmy.
Statystyki dla samego Colorland.pl za cały podany okres funkcjonowania Refericon wyglądają następująco:
Dla osób otrzymujących polecenie:
– wysłano 2694 kodów,
– przełożyło się to na 195 zamówionych produktów,
– konwersja na poziomie 7,2%.
Statystyki za sam grudzień, funkcjonowania Refericon na Colorland.pl:
– wysłano 989 kodów,
– przełożyło się to na 104 zamówionych produktów,
– konwersja na poziomie 10,5%.
Dla osób wysyłających polecenie:
– wysłano 2694 kodów,
– przełożyło się to na 566 zamówionych produktów,
– konwersja na poziomie 21%.
Statystyki za sam grudzień, funkcjonowania Refericon na Colorland.pl:
– wysłano 989 kodów,
– przełożyło się to na 286 zamówionych produktów,
– konwersja na poziomie 28,9%.
Oprócz statystyk zebranych i udostępnionych przez Colorland.pl zbieraliśmy również własne dane. CTR wyniósł 3,7%, natomiast stosunek kliknięć wyniósł do wysłanych poleceń 14,1%. W grudniu na stronie Colorland.pl osiągnęliśmy:
Wyświetlenia widgetu:189540
Kliknięcia ikony:7017
Wysłane polecenia:989
Liczyły się wszystkie możliwe sposoby pozyskania nowych klientów i ruchu na stronie. Finalnie w samym grudniu dla strony Colorland.pl wysłaliśmy 989 poleceń, z których wygenerowano łącznie (przez polecających i poleconych) 390 zakupów. Pakiet duży naszej aplikacji kosztował 250 zł netto. Nasza współpraca z Cyfrowa Foto trwa dalej i sukcesywnie się rozwija.